blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG spacejunker
ČLÁNKY
GALÉRIE
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Vitajte na mojom blogu
Spacejunker



Koniec kamenných obchodov
pridal Spacejunker 17.1. 2006 o 14:21

Začiatkom nového roka sa pravidelne objavujú všemožné hodnotenia toho predošlého, čo sa prejavuje na vysokej koncentrácii rôznych štatistík a rebríčkov. Jeden z tých zaujímavejších sa objavil na serveri GameCloud. Redakcia ocenila vrelý prístup veľkých vydavateľov k problematike digitálnej distribúcie a rýchle adaptovanie tejto služby budúcnosti. Všetky dôležité mená (EA, SEGA, UBI, VU Games, 2K Games) sú v hre, ale prvenstvo nepatrí Steamu, ktorý sa dostal ako prvý do povedomia širokej hráčskej komunity, ktorí ho museli chtiac nechtiac prijať, ak chcú CSko hrať.

História elektronickej distribúcie je ďaleko bohatšia, ale o to viac zastretá hmlou. Začiatkom 80-tych rokoch prišla spoločnosť Control Video Corporation s riešením pre herný systém Atari 2600 nazvaný Gameline. Umožňoval majiteľom sťahovať prostredníctvom modemu hry bez toho, aby vytiahli päty z domu. Systém zlyhal ako aj mnohé iné (Mimo iných v roku 2001 EB1 po roku fungovania.) Modely digitálnej distribúcie (od celých downloadov cez streamované hranie aktuálneho titulu až po predplácenie obsahu) sú rôzne, ja ich nebudem kompletne rozoberať. Historická vložka slúžila ako pozdvihnutý prst, ktorý varovne naznačuje, že tomuto fenoménu sa nebude dať vyhnúť a možno položí na lopatky aj klasický retail model (krabicové verzie v obchodoch). A to by bolo smutné, aspoň pre mňa.

Digitálna distribúcia má nesporne svoje kvality. Nemusíte nikam chodiť, hráte prakticky okamžite, máte prístup k obrovskému množstvu titulov a dá sa hovoriť aj o nižšej investícii. Veľkí vydavatelia zatiaľ berú elektronickú formu distribúcie ako alternatívu ku klasickému retail modelu. Dali priestor hrám, ktoré sa už neobjavujú na pultoch a ponúkajú prakticky celý svoj katalóg, na ktorom (opäť) zarábajú.

Pre malé vydavateľské domy je elektronická distribúcia spasiteľom. Odpadajú náklady na lisovanie, balenie, expedovanie, v prípade nezávislých štúdií je to aj hľadanie vhodného partnera a väčšie zisky z predaja, keďže si hru vydávajú sami. Spravil to Valve s Half-Life 2, Telltale Games s Bone a pod. Nová forma distribúcie otvára brány nezávislým, odvážnym a v mnohých prípadoch aj originálnym počinom, rovnako ako spoplatnenému dodatočnému obsahu (nové mapy, levely, kampane). A potom je tu nový typ hier nasekaný na epizódy. Fahrenheit stroskotal (vyšiel ako jeden celok), ale Bone sa už predáva a na svoju veľkú premiéru čaká SiN, ktorý pravdepodobne ukáže, či sú trh a hráči na takúto formu pripravení. Platiť za ďalšie dve – tri hodiny hrania? Budúcnosť bude „skvelá“!

Elektronická distribúcia sa netýka iba platformy PC, ale aj konzol. Stačí spomenúť službu Xbox Live od Microsoftu, kde sa dajú sťahovať jednoduché hry (Xbox Live Arcade), mapy, prídavky a po novom aj demá pre Xbox360. Podobným smerom sa uberá aj Nintendo s ponukou kompatibilných hier zo starších konzol a pozadu isto nezostane ani SONY s PS3. Je len otázkou času, kedy sa budú sťahovať (streamovať) celé hry.

Aby sme sa ale dostali k našej otázke. Zaniknú kamenné obchody? Osobne si to neviem predstaviť, že vysnívanú hru nebudem kupovať v obchode. Aj keď nakupujem cez internet, stále mi príde balíkom krabica, manuál a disk s hrou. Moja zatiaľ jediná hra v elektronickej verzii je adventúra Bone. Zaberá na disku niečo okolo 60 MB, čo nie je žiaden problém. Problémom je, že sa jej nemôžem dotknúť, pokiaľ ju nenapálim na CD-čko (bez potlače), a založiť ju do poličky medzi ostatné. Nemôžem si prelistovať manuál a takisto nemôžem strhnúť fóliu z krabice, čo je pre mnohých ešte stále tvrdý fetiš.

Kamenné obchody budú ešte dlhé roky stáť, ale sortiment sa isto zmení. Vytratia sa tradičné verzie a nahradia ich light verzie s inštalačným programom, ktorý sa pripojí na internet a nové levely (za poplatok) v prípade potreby stiahne. Ak sa mám pozrieť do ďalekej budúcnosti, tak sa tradičné verzie stanú limitovanými práve pre papierový obal, tlačený manuál a fóliu.

Budúcnosť to však nie je najbližších pár rokov, ale možno hovoriť o desaťročí. Aj keď sa to nezdá, ale aj vonku sa spoliehajú na príchod optických prípojok do internetu, o ktorých si tu na Slovensku môžeme len nechať zdať. Ďalším problémom je naučiť, dnes už pohodlných ľudí, dôverovať takémuto predaju a naučiť ich nakupovať takouto formou (u nás to pochopiteľne potrvá dlhšie). No a konzoly? Tie zatiaľ nie sú vybavené štandardne veľkokapacitnými diskami a sú ešte stále závislé od strieborných nosičov.

Kedy nastane koniec kamenných obchodov? Keď sa prestane predávať tradičná tlač, knihy, DVD s filmami a CD s audio nahrávkami. Kto vie, možno cestou do práce si na mobile stiahnete aktuálne číslo bulváru a zabavíte sa na „novinkách“ z herného sveta, pričom dáte príkaz stolovému počítaču, aby stiahol nové mapy do Battlefield 5. Ja zatiaľ zostávam verný tej fólii.

Článok bol pôvodne publikovaný na portáli GAMES.



Prístupov 1963
Kvalita článku
hlasov 0

PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Rolling Stones - A Bigger Band Tour
[ 3.8.2007] (príspevkov 0)
Pohoda 2007
[ 25.7.2007] (príspevkov 2)
Farby Rumunska
[ 25.7.2007] (príspevkov 0)
Placebo na Hodokvase
[ 25.7.2007] (príspevkov 2)
Sector Event 07
[ 29.6.2007] (príspevkov 4)
Hintertux - apríl 07
[ 27.6.2007] (príspevkov 3)
Chopok Juh 02/07
[ 12.5.2007] (príspevkov 0)
Zahájenie zimnej sezóny 06/07
[ 12.5.2007] (príspevkov 0)
Nesmrteľný tieň herného biznisu
[ 12.5.2007] (príspevkov 5)
Rozdiel medzi legálnou a pirátskou verzi...
[ 12.5.2007] (príspevkov 17)