blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG spacejunker
ČLÁNKY
GALÉRIE
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Vitajte na mojom blogu
Spacejunker



Nedostatok inovácie alebo strach z hier
pridal Spacejunker 12.5. 2007 o 11:12

Stačí jeden pohľad na hitparády predajnosti hier a všetko je jasné. Drvivá väčšina sú pokračovania úspešných sérií a ďalšiu tvoria hry postavené na známej licencii. To už dnes nikomu nič nehovorí originalita? Problém s narastajúcim počtom pokračovaní a nedostatku inovácií je s príchodom nových platforiem stále aktuálnejší. Vydavatelia cítia potrebu svoje úspešné série konvertovať na nové herné systémy, nehladiac na mizivú ponuku vylepšení. Dôležitá je sila názvu titulu a predajné výsledky. Hráči kupujú, kritika je nešťastná a vydavatelia sa usmievajú.

Čísla sú odrazovým mostíkom pre odklepnutie mnohých projektov a čísla určujú, koľko si ktoré štúdio odkrojí z rozpočtu vydavateľa. Dnešná situácia na hernom trhu je odlišná ako pred niekoľkými rokmi. Hra, ktorá sa má predávať, potrebuje nielen schopný tím, ale aj poriadny kopanec z marketingového oddelenia a dobrú distribučnú politiku. Riskantné projekty – to sú tie, ktoré obsahujú mnoho nových prvkov, zatiaľ nevidených u iných titulov – sú zmietnuté zo stola a firmy sa ich boja ako čert kríža.

Za typický riskantný projekt možno považovať relatívne novodobú adventúru Psychonauts. Počas dlhého vývoja vymenila vydavateľa a po vydaní prepadla v predajnosti. Kritika krochkala blahom, hráči si ju nevšímali a vydavateľ prskal (momentálne je vydavateľ Majesco v nezávideniahodnej situácii). Predaj neprekročil ani 100 tisícovú hranicu a to sa páni hra vydala na troch platformách! Problémom mohla byť slabá marketingová podpora, nedôvera v novú značku, alebo len samotný hrdina – detská postavička s psychickými silami – s ktorou sa nepodarilo osloviť dostatočne širokú obec.

Každá nová značka na trhu (IP – Intelectual Property) potrebuje na svoj vlastný život niekoľko pokusov. Keď sa prvý diel nepredával, ale vydavateľ verí, že sa tak stane, príde s úpravami, o ktorých si myslí, že budú ocenené. A keď sa nedostaví požadovaný výsledok ani druhou časťou, riskne to ešte raz. Na prekvapenie sa začnú peniažky sypať a nová IP (i keď má za sebou už niekoľko rokov života) sa dostáva do pozornosti aj bežných hráčov. S ďalšími pokračovaniami to je už jednoduché. Hráči hru poznajú a tak nie je problém tam pridať, tam ubrať a môže sa ísť lisovať. Hovorím o inkarnácii série Prince of Persia od Ubisoftu, ale podobný osud postihol aj „populárnu" dvojicu akcií Max Payne.

Tak ako vydavatelia, aj hráči sa boja hier. Nesiahajú po neznámych názvoch, ale nákup si dvakrát rozmyslia. Ruku na srdce, kúpili by ste si hru, na obale ktorej je ružová postavička oblečená v modrých montérkach? Asi nie, nik ju totiž nepozná (prípadne nie je demo alebo poriadne informácie) a môže kľudne obsahovať „revolučné" herné mechanizmy. Ale ak sa z ružovo modrého vykľuje postava, o ktorej je zrazu počuť, možno začnete aj o kúpe uvažovať. Ľudia sa nechcú učiť na novo ovládať hru z obľúbeného žánru, ani nechcú študovať manuály. Čo na tom, že Katamari Damacy valcuje konkurenciu vysokými hodnoteniami, keď sa pre mnohých ovláda nepochopiteľne iba analógovými páčkami?!

Vydavateľ chce mať jasnú predstavu, ako zareaguje trh na novú hru a pritom chce mať istotu zárobku. Z toho dôvodu sa začína stagnovať. Medzi hrami dochádza iba k drobným inováciám, ktoré však neváhajú zodpovední nafúknuť do obrovských rozmerov. Tá pravá inovácia skrývajúca sa v originalite je doménou iba pár odvážlivcov. Určite ste už zaregistrovali módne vlny tuningu, simsoviek a tematiku druhej svetovej vojny zasahujúcu snáď do každého herného žánru (Takéto nárazové vlny ešte prídu, o tom niet pochýb.) Trh sa rýchlo saturoval a prežili iba najsilnejší (EA/Activision). Tí to v zápätí využili a vybehli s mierne upravenými verziami (NFS/Call of Duty), ktoré ponúkajú prakticky totožný obsah. Hovoria tomu drobné inovácie.

Recept na zaručene úspešnú hru, ktorá sa vymyká zabehnutému štandardu, pozná iba pár vyvolených (Blizzard) a tí si svoje tajomstvo dokonale strážia. Neboja sa pritom riskovať, prichádzať s vlastnými nápadmi, ktoré sú v zápätí okopírované a posúvať stagnujúci žáner vpred. I keď je jasné, že žiadne dramatické zmeny sa tu v ďalších rokoch neudejú, správne drobné inovácie budú vítané a tie väčšie oslavované. Tým druhým menovaným sa však satisfakcie v podobe vysokých predajných čísiel nikdy nedostane (česť výnimkám).

Článok bol pôvodne publikovaný na portáli GAMES.



Prístupov 2439
Kvalita článku
hlasov 0

PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Rolling Stones - A Bigger Band Tour
[ 3.8.2007] (príspevkov 0)
Pohoda 2007
[ 25.7.2007] (príspevkov 2)
Farby Rumunska
[ 25.7.2007] (príspevkov 0)
Placebo na Hodokvase
[ 25.7.2007] (príspevkov 2)
Sector Event 07
[ 29.6.2007] (príspevkov 4)
Hintertux - apríl 07
[ 27.6.2007] (príspevkov 3)
Chopok Juh 02/07
[ 12.5.2007] (príspevkov 0)
Zahájenie zimnej sezóny 06/07
[ 12.5.2007] (príspevkov 0)
Nesmrteľný tieň herného biznisu
[ 12.5.2007] (príspevkov 5)
Rozdiel medzi legálnou a pirátskou verzi...
[ 12.5.2007] (príspevkov 17)