blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG spacejunker
ČLÁNKY
GALÉRIE
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Vitajte na mojom blogu
Spacejunker



Existuje ideálna hra?
pridal Spacejunker 27.9. 2005 o 14:09

Slovo ideálny je veľmi vratké. Raz reprezentuje skutočný diamant a inokedy prepadá v definícii, čo je dobré a čo nie. Nie každý sa stotožní s rovnakým názorom a na všetko iné má názor vlastný. Ideál neexistuje. Je to skôr iba o hľadaní a približovaní sa k Olympu, kam snáď nikdy nik nedosiahne. Ako by v skutočnosti mala vyzerať taká ideálna hra?

Bez nejakého rozoberania vizuálnej stránky a technického aspektu finálneho produktu, je dôležité, či bude naozaj baviť každého hráča. Pretože sa jedná o ideál, malo by to byť samozrejmosťou. Žánrov a rôznych subžánrov je rovnako veľa ako smerov, ktorými sa jednotlivé značky vydávajú. A potom je tu cieľová skupina hráčov a ich vek.

Ak nebudeme brať v úvahu tieto „malé problémy" dostaneme sa k samotnému dizajnu, ktorý však zahŕňa aj vyššie uvedené kamene úrazu. Ideál má byť jednoduchý a pochopený v okamihu. Ideálna hra by sa mala hrať takmer sama a mala by byť označená ako poskytovateľ okamžitej hrateľnosti, teda jednoduché - zober a hraj.

Ak však budeme pátrať v herných mechanizmoch, dospejeme k problému, že nie všetko jednoduché je naozaj dobré a mala by sa tam objaviť aj istá dávka sofistikovanej prepracovanosti, nie však prílišnej zložitosti. Hra by mala mať dostatočnú hĺbku pre tých, ktorí sa hrabaním v komplikovaných veciach vyžívajú a pritom prihliadať na sviatočných borcov, ktorí sa chcú iba zabávať. Tu nejde o výpravu ani o kulisy, ide o podstatu. O čistú hrateľnosť, prezentovanú v akejkoľvek forme. O dĺžke sa nemá cenu baviť, intenzívny zážitok musí pretrvávať a byť intenzívnejší každým novým hraním

Ideálna hra zaručene potrebuje dokonalú atmosféru a je jedno akými princípmi má byť vytvorená. Svet, do ktorého vstúpite musí vyvolávať smútok, keď musíte hru ukončiť. Svet vás musí pohltiť a držať potiaľ, pokiaľ si sami nepoviete dosť. Hra vás musí naplniť radosťou, keď zakladáte novú partiu i keď sa darí víťaziť. Inými slovami emočne útočiť na hráča. V žiadnom prípade nesmie frustrovať a nesmie dovoliť hráčovi vkročiť do slepých uličiek, kde by mohol uviaznuť. Navigovať ho jedným smerom, áno, ale ukazovať aj ďalšie, ktorými sa môže, ale nemusí, vydať. Herný príbeh musí byť plynulý, ľahko pochopiteľný, nie však triviálny a v žiadnom prípade nie predvídateľný. Musí prekvapiť a byť dostatočne košatý.

Hráč nesmie tápať v neznáme a musí sa dokonale stotožniť so svojim avatarom, nech je to trebárs aj kocka v logickom rýchliku. Ideálna hra musí odmeniť hráča niekoľko krát za sebou a kedykoľvek sa jej zachce.

Ak si hovoríte, že ideálna hra predsa existuje a je dokonca aj nainštalovaná na vašom pevnom disku či odložená na striebornom kotúči na poličke. Tak nasledujúce vety vás krásne vyvedú z tohto idealistického omylu.

Chyby (bugy) sa začnú objavovať po veľmi krátkej alebo dlhšej dobe. Či už sú opodstatnené alebo ich len jednoducho nechcete tvrdohlavo priznať. Každá hra má svoje muchy. Možno pokladané iba za malé (v mnohých prípadoch zanedbateľné) mušky, tie však v našej ideálnej hre nemajú čo robiť! Pretože jedna takáto muška zaviní reťazovú reakciu a každý si ju všimne len pretože o nej počul. Psychika pracuje s myšlienkou, že tam je a to stačí.

No a nakoniec, pri kvázi ideálnej hre môže dochádzať k oscilačnému efektu, kedy ju hráte z akejsi povinnosti, zotrvačnosti. Vraciate sa, pretože nič lepšie neexistuje (Aspoň si to nahovárate). Ale čo keď tá dokonalá hra je práve odvrhnutý titul? Čo keď je to presne to, čo hľadáte a vy sa stanete prvým, ktorý ideál objaví?

Hľadať a hrať každý jeden herný titul bez rozdielu platformy? Bolo by to zbytočné. Dokonalá hra je hrou, ktorú niekto vytvoril (vytvorí) a nik ju nebude hrať, pretože o nej nikdy počuť nebude.

Článok bol pôvodne publikovaný na serveri: GAMES



Prístupov 1881
Kvalita článku
(100%) hlasov 3

PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Rolling Stones - A Bigger Band Tour
[ 3.8.2007] (príspevkov 0)
Pohoda 2007
[ 25.7.2007] (príspevkov 2)
Farby Rumunska
[ 25.7.2007] (príspevkov 0)
Placebo na Hodokvase
[ 25.7.2007] (príspevkov 2)
Sector Event 07
[ 29.6.2007] (príspevkov 4)
Hintertux - apríl 07
[ 27.6.2007] (príspevkov 3)
Chopok Juh 02/07
[ 12.5.2007] (príspevkov 0)
Zahájenie zimnej sezóny 06/07
[ 12.5.2007] (príspevkov 0)
Nesmrteľný tieň herného biznisu
[ 12.5.2007] (príspevkov 5)
Rozdiel medzi legálnou a pirátskou verzi...
[ 12.5.2007] (príspevkov 17)