blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG spacejunker
ČLÁNKY
GALÉRIE
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Vitajte na mojom blogu
Spacejunker



Nesmrteľný tieň herného biznisu
pridal Spacejunker 12.5. 2007 o 11:20

Existuje jedna téma, mimoriadne citlivá téma, o ktorej sa s redaktorom mimo iných nebavíme, pretože nikdy nedôjdeme k nejakému záveru a každý prezentuje svoju stránku mince, bez ohľadu na argumenty toho druhého. Vždy končí veľkou hádkou a sem tam osočovaním, že neviem, čo je dobré a čo zlé. Tá téma má tri písmená a vy ich dôverne poznáte. GTA. Ako pentagram vypálený do satanovej hrude, zasiahol fenomén Grand Theft Auto každého, kto to s hraním myslí vážne.

Vidíme ho všade a nevieme sa ho zbaviť. Vyťahuje sa vždy, keď sa hovorí o brutalite v hrách, spája sa vždy z otvoreným žijúcim svetom vo videohrách, nájdete ho aj v rebríčkoch predajnosti, aj v témach zaoberajúcich sa kopírovaním herných mechanizmov a je obľúbeným artiklom aj u politických špičiek, dokonca aj u právnikov, hlavne u Jacka Thompsona – neúspešného bojovníka za morálku, ktorý si na svojej krížovej výprave proti autorskému tímu a vydavateľovi Rockstar už niekoľko krát vylámal zuby.

Grand Theft Auto je produktom škótskeho developera Rockstar North (predtým pôsobil pod názvom DMA Design), má na konte sedem hier a dva datadisky k pôvodnému dielu vydaného v roku 1998. Svojich nikdy nekončiacich päť minút slávy však séria zažila až vydaním GTA III v roku 2001. Od tohto roku sa strhla lavína udalostí, ktorá píše moderné dejiny videohier. Ale prečo sa vôbec zaoberať históriou, ktorá by vydala na poriadne masívny seriál mapujúci túto sériu, keď do kužeľa reflektora chcem postaviť samotný tieň?

Niekomu to trvá večnosť, niekto potrebuje nato, aby sa o ňom dozvedeli ľudia smrť, o niekom sa bude hovoriť iba v súvislosti s undergroundom, Rockstaru nato, aby začali ovplyvňovať herný priemysel, stačili tri písmená. Od roku 2001, kedy sa začal predávať tretí diel série, si autori ušili na seba poriadny bič a dali svetu svoju vlastnú nemesis. Nech sa budú snažiť sebeviac, bude ich prenasledovať až do konca. Ich vedľajším projektom, menovite Table Tennis a Manhunt sa nikdy nebude tak dariť ako práve GTA.

Rockstar dali hernému svetu nový žáner (mylne, ale o to viac používaný) akčná adventúra (i keď za ním paradoxne stojí Lara Croft a Tomb Raider, séria GTA si toto označenie privlastnila), ktorý sa rýchlo etabloval a po vzore mnohých ďalších pionierov sa nápady začali kopírovať. Lenže vplyv GTA šiel ďalej. Infikoval produkciu mnohých štúdií a na oplátku si niektoré prvky požičal od nich (RPG prvky, starostlivosť o postavu ala Sims). Nech už sa v ktorejkoľvek modernej akčnej hre objaví možnosť výberu misií, alebo zmena dopravného prostriedku, bude prirovnaná práve k dielu Rockstaru.

Systém otvoreného sveta a sloboda rozhodovania/konania pritom nie je ničím prevratným. Ak neberieme v úvahu žánrové zaradenie, tak to tu už bolo predtým, ale nie v takej miere, aby dokázala hra pohltiť hráča sériami úloh alebo len možnosťami a skúšaním, čo všetko je možné spraviť a čo nie. Rockstar vie, že má v rukách magickú paličku a ňou dokáže vždy navonok rovnaké hry servírovať s takou (pre tie hry typickou) odlišnosťou, že každý ďalší diel GTA je predurčený na prívlastok bestseller. Kontrolná otázka, ktorá je najpredávanejšia hra na PSP? GTA Liberty City Stories.

Dokáže niekto prekročiť produkciou Rockstar? Kto dokáže vytvoriť lepšiu hru ako GTA? Odpovede na obe rečnícke (a zbytočné) otázky sú jednoduché: Nikto. Mnohí sa snažili a neuspeli. Mnohí sa však snažili a uspeli, ale tieň GTA bol tak veľký, že aj minimálna podobnosť v hrách (Getaway, Getting Up, Yakuza) bola ich najväčším nedostatkom, pričom menované majú pramálo spoločné s celkovou ideou GTA a dokonca Yakuza patrí do úplne iného žánru. Aj taká môže byť sila značky.

Položme si rečnícku otázku znovu. Kto dokáže hru, ktorá prekoná GTA? Jedine samotní autori. A kam sa posunie celá séria? Najprv bolo mesto, to narastalo na rozlohe, až tu nakoniec bol celý štát (San Andreas). Mnohí a medzi týchto skeptikov patrím aj ja, hovoria, že nemajú už kam posunúť hranice v rámci dokola omieľanému schématu a stavby misií (odvez sa, zabi, vráť sa/hľadaj novú misiu). Pokiaľ sa Rockstar neuchýli k vydávaniu prapodivných datadiskov (Varíme s GTA, Pestujeme s GTA) k pripravovanému štvrtému pokračovaniu, ktoré má prinášať obsah na next-gen konzolách formou sťahovateľných epizód k ucelenému jadru, tak majú autori dve možnosti.

Tou prvou je koniec a rozpad štúdia, čo sa vzhľadom na zisky a držanie labelu vydavateľa Take-Two nad vodou nikdy nestane. Alebo vrazia hernému biznisu dýku do chrbta, položia na lopatky MMO hry a pri nohách im bude kľačať Blizzard a pomyselným klobúkom bude vzdávať hold nie celej sérii, ale novému kráľovi videohier – GTA Online.

Článok bol pôvodne publikovaný na portáli GAMES.



Prístupov 8142
Kvalita článku
(55%) hlasov 2

PRÍSPEVKY
SLEDUJETE
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Rolling Stones - A Bigger Band Tour
[ 3.8.2007] (príspevkov 0)
Pohoda 2007
[ 25.7.2007] (príspevkov 2)
Farby Rumunska
[ 25.7.2007] (príspevkov 0)
Placebo na Hodokvase
[ 25.7.2007] (príspevkov 2)
Sector Event 07
[ 29.6.2007] (príspevkov 4)
Hintertux - apríl 07
[ 27.6.2007] (príspevkov 3)
Chopok Juh 02/07
[ 12.5.2007] (príspevkov 0)
Zahájenie zimnej sezóny 06/07
[ 12.5.2007] (príspevkov 0)
Nesmrteľný tieň herného biznisu
[ 12.5.2007] (príspevkov 6)
Rozdiel medzi legálnou a pirátskou verzi...
[ 12.5.2007] (príspevkov 17)